ســــقــــا

وبلاگ فرهنگی هیأت حضرت ابالفضل العباس (ع)

دستان این پسر بوسیدنی ست

آفرین بر این مرد که یادش نرفته است روزی هم مادرش او را اینطوری بغل میکرده و به او غذا میداده!

منبع:افکارنیوز

[ یک شنبه 30 تير 1392برچسب:,

] [ 19:13 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

کلام مولا

سرزنش انسان‏هاي خود پرست

نه اموال خود را در راه خدايي كه آن مال‏ها را روزي شما كرد مي‏بخشيد، نه جان‏ها را در راه خداي جان آفرين به خطر مي‏افكنيد دوست داريد مردم براي خدا شما را گرامي دارند امّا خودتان مردم را در راه خدا گرامي نمي‏داريد از فرود آمدن در خانه‏هاي گذشتگان عبرت گيريد، و از جدايي با نزديك‏ترين برادران و دوستان پند پذيريد.

 

خطبه (116)

و من كلام له عليه السلام

فَلَا أَمْوَالَ بَذَلْتُمُوهَا لِلَّذِي رَزَقَهَا وَ لَا أَنْفُسَ خَاطَرْتُمْ بِهَا لِلَّذِي خَلَقَهَا تَكْرُمُونَ بِاللَّهِ عَلَى عِبَادِهِ وَ لَا تُكْرِمُونَ اللَّهَ فِي عِبَادِهِ فَاعْتَبِرُوا بِنُزُولِكُمْ مَنَازِلَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ انْقِطَاعِكُمْ عَنْ أَوْصَلِ إِخْوَانِكُمْ

[ یک شنبه 30 تير 1392برچسب:,

] [ 19:0 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

حکومت جهانی مهدی موعود و جهانی سازی، شباهت ها و تفاوت ها

در آستانه ماه ضیافت الهی ماه مبارک رمضان بر آن شدیم تا در باره ارتباط این ماه با مهدی موعود علیه السلام مصاحبه ای انجام دهیم به همین منظور خدمت حجت الاسلام و المسلمین دکتر سلیمیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب های مهدوی رسیدیم. با عرض تبریک و تهنیت بفرمایید آیا بین این ماه مبارک با حضرت مهدی علیه السلام ارتباط روشنی وجود دارد؟


ادامه مطلب

[ یک شنبه 30 تير 1392برچسب:,

] [ 18:58 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

ميلاد باسعادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)

شناخت مختصرى از زندگانى امام حسن(ع)
پيشواى دوم جهان تشيع كه نخستين ميوه پيوند فرخنده على (ع) با دختر گرامى پيامبر اسلام (ص) بود، در نيمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدينه ديده به جهان گشود.(1)

حسن بن على (ع) از دوران جد بزرگوارش چند سال بيشتر درك نكرد زيرا او تقريباً هفت سال بيش نداشت كه پيامبر اسلام بدرود زندگى گفت.


ادامه مطلب

[ شنبه 29 تير 1392برچسب:,

] [ 13:42 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

میلاد حضرت امام حسن ع

سيره و سيماي امام حسن مجتبي عليه السلام

 

«انا اعطيناک الکوثر فصل لربک و انحر. ان شانئک هو الابتر»

نخستين مظهر و نشانه‏ي کوثر که بر دامان پاک فاطمه‏ي اطهر (سلام الله عليها) پا به عرصه‏ي گيتي نهاد امام حسن عليه السلام بود. نشانه‏اي از تجلي مقدس‏ترين پديده‏اي که از خجسته‏ ترين پيوند برين انساني، نصيب حضرت محمد صلي الله عليه و آله، علي مرتضي عليه السلام و فاطمه زهرا (سلام الله عليها) گرديد.


ادامه مطلب

[ شنبه 29 تير 1392برچسب:,

] [ 13:33 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

رحلت جانگداز همسر با وفای رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله

رحلت جانگداز همسر با وفای رسول خدا صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله ، یاور، حامی و همراه خاتم الانبیاء، نماد ایمان و تقوا، همسر عصاره هستی، سمبل صلابت و استواری، افتخار بانوان گیتی،
بزرگ بانوی اسلام، حضرت خدیجه کبری بر تمام مسلمانان جهان،  تسلیت باد.

ادامه مطلب...


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 26 تير 1392برچسب:,

] [ 14:43 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

فضیلت ماه مبارک رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان شهر رمضان «رمضان» در لغت از «رمض» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می‏باشد.1 چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می‏شود، به این ماه مبارک رمضان گفته‏اند.


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 26 تير 1392برچسب:,

] [ 14:23 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

چرا عبادت؟

 چرا عبادت؟

عبادت به معنای اظهار ذلت عالی ترین نوع تذلل و کرنش دربرابر خداوند است.در اهمیت آن همین بس که آفرینش هستی وبعثت پیامران برای عبادتاست.خداوند می فرماید((وما خلقت الجن والانس الالیعبدون))هدف آفرینش هستی و جن و انس عبادت خداوند است.کارنامه همه انبیا و رسالت آن نیز دعوت مردم به پرستش خداوند بوده است:((ولقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعدوا الله واجتنبوا الطا غوت))پس هدف از خلقت جهان و بعثت پیامبران عبادت خدا بوده است.روشن است که خدای متعال نیازی به عبادت ما ندارد ((فان الله غنی عنکم))وسود عبادت به خود پرستندگان بر می گردد همچنان که درس خواندن شاگردانبه نفع خود آنان است و سودی برای معلم ندارد.

ابعاد عبادت

در فرهنگ اسلام عبادت فراتر از نمونه هایی چون نماز و روزه است. همه کارهای شایسته ای ه به نفع مردم نیز باشد عادت است.به برخی از کار ها که در اسلام عبادت به حساب آمده اشاره می کنیم:

 1)تفکر در کار خدا

امام صادق (ع)می فرمایند:

((لیست العباده کثره الصلواه والصوم،انما العباده التفکر فی امر الله))

عبادت،زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست،همانا عبادت،اندیشیدن در امر خداوند است.

 تفکری که انسان را ه خدا نزدیک و آشنا سازد عبادت به حساب آمده است.

2)آموختن دانش

 پیامبر اسلام(ع)فرمود:


ادامه مطلب

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:,

] [ 11:44 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]

تولد امام زمان (عليه السلام)

 

 

 دوازدهمين پيشواي معصوم (ع)، حضرت حجة بن الحسن المهدي امام زمان (عج)، در نيمه شعبان سال 255 هجري در شهر سامّراء ديده به جهان گشود. او همنام پيامبر اسلام(ص) و هم كنيه آن حضرت (ابوالقاسم) است. پدر بزرگوارش، پيشواي يازدهم، حضرت امام حسن عسكري ع و مادرش بانوي گرامي، «نرجس» است كه به نام ريحانه، سوسن، صفيل نيز از او ياد شده است. نرجس خاتون از نظر فضيلت و معنويت تا آن حد والا بود كه «حكيم» خواهر امام هادي ع كه خود ازبانوان عاليقدر خاندان امامت بود، او را سر آمد و سرور خاندان خويش و خود را خدمتگزار او ميناميد.

امام زمان (عليه السلام) در چه شرايطي و چگونه متولد شدند؟
شرايط زمان تولد امام زمان (عليه السلام) شرايط عادي نبود، زيرا طبق روايات منقول از پيامبر اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم) مهدي آل محمد (عليه السلام)ـ آن كه ستمگران را نابود و زمين را پر از عدل و داد مي كند ـ فرزند امام حسن عسكري (عليه السلام) است. از اين رو دستگاه خلافت عباسي امام حسن عسكري (عليه السلام) را در شهر سامرا تحت نظر داشت، و منتظر بود تا اگر فرزندي از ايشان به دنيا آيد، او را بكشد، همان گونه كه فرعون، در كمين بود تا اگر حضرت موسي (عليه السلام) به دنيا آيد، او را به قتل برساند. در اين شرايط خفقان و غير عادي، حضرت مهدي (عليه السلام) مخفيانه به دنيا آمدند.

جريان تولد حضرت را حكيمه خاتون، دختر امام جواد (عليه السلام) و عمه ي امام حسن عسكري (عليه السلام) اين گونه بازگو كرده است: «ابو محمد امام حسن عسكري (عليه السلام)شخصي را دنبال من فرستاد كه امشب ـ شب نيمه ي شعبان ـ براي افطار نزد ما بيا، زيرا خداوند امشب حجتش را آشكار مي كند. پرسيدم اين مولود از چه كسي است؟ حضرت فرمود: از نرجس خاتون. عرض كردم: من در نرجس خاتون آثار بارداري نمي بينم حضرت فرمود: موضوع همين است كه گفتم.

من در حالي كه نشسته بودم، نرجس آمد و كفش مرا از پايم بيرون آورد و فرمود: بانوي من حالتان چطور است؟ گفتم: تو بانوي من و خانواده ام هستي. او از سخن من تعجب كرد و ناراحت شد و فرمود: اين چه سخني است؟ گفتم: خداوند در اين شب به تو فرزندي عطا مي كند كه سرور و آقاي دنيا و آخرت خواهد شد. نرجس خاتون از اين سخن من خجالت كشيد.

بعد از افطار و نماز عشا به بستر رفتم. چون پاسي از نيمه ي شب گذشت، برخاستم و نماز شب را به جا آوردم، بعداز تعقيب نماز به خواب رفتم و دوباره بيدار شدم. در اين هنگام، نرجس نيز بيدار شد و نماز شب را به جا آورد. سپس از اتاق بيرون رفتم، تا از طلوع فجر باخبر شوم; ديدم فجر اول طلوع كرده و نرجس در خواب است. در اين حال، به ذهنم خطور كرد كه چرا حجت خدا آشكار نشد؟! نزديك بود شكي در دلم ايجاد شود كه ناگهان حضرت امام حسن عسكري (عليه السلام) از اتاق مجاور صدا زدند: اي عمه! شتاب مكن كه موعود نزديك است. من مشغول خواندن سوره «الم سجده» و «يس» شدم. در اين هنگام ناگهان نرجس خاتون با ناراحتي از خواب بيدار شد. من او را به سينه چسباندم و نام خدا را بر زبان جاري كردم. امام حسن عسكري (عليه السلام) فرمود: سوره ي قدر را برايش بخوان. آن سوره را خواندم و از نرجس پرسيدم: حالت چطور است؟ گفت: آنچه مولايت فرموده بود ظاهر شد. من دوباره سوره ي قدر را خواندم. كودك نيز در شكم مادر، همراه من سوره ي قدر را خواند كه من ترسيدم. در اين هنگام پرده ي نوري ميان من و او كشيده شد، ناگاه متوجه شدم كودك ولادت يافته است. چون جامه را از روي نرجس برداشتم، آن مولود سر به سجده گذاشته و مشغول ذكر خدا بود. هنگامي كه او را برگرفتم، ديدم پاك و پاكيزه است. در اين موقع حضرت امام حسن عسكري (عليه السلام) صدا زدند: عمه! فرزندم را نزد من بياور. وقتي نوزاد را نزد حضرت بردم، وي را در آغوش گرفت، و بر دست و چشم كودك دست كشيد و در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت و فرمود: فرزندم! سخن بگو! پس آن طفل گفت:

« اشهد انّ لا اله الا الله و اشهد انّ محمداً رسول الله »
 
پس از آن به امامت اميرالمؤمنين (عليه السلام) و ساير امامان معصوم (عليهم السلام) شهادت داد و چون به نام خود رسيد فرمود:
«
اللهم انجزلي وعدي و اتمم لي امري و ثبت و طأتي واملاء الارض بي عدلا و قسطاً »
 
« پروردگارا! وعده ي مرا قطعي گردان و امر مرا به اتمام رسان، و مرا ثابت قدم بدار، و زمين را به وسيله ي من از عدل و داد پر كن.»

در روايت ديگري آمده است: چون حضرت مهدي (عليه السلام) متولّد شد، نوري از او ساطع گرديد كه به آفاق آسمان پهن شد، و مرغان سفيد را ديدم كه از آسمان به زير مي آمدند و بال هاي خود را بر سر و روي و بدن آن حضرت مي ماليدند و پرواز مي كردند. پس امام حسن عسكري (عليه السلام) مرا آواز داد كه اي عمه! فرزند را برگير و نزد من بياور، چون برگرفتم، او را ختنه كرده و ناف بريده و پاك و پاكيزه يافتم و بر ذراع راستش نوشته شده بود:

«جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقاً»

 


 بحارالانوار، ج 51، ص 19، منتهي الامال، ج 2، ص 285، غيبت شيخ طوسي ص 141.

 

 
 

 

 

[ شنبه 8 تير 1392برچسب:,

] [ 11:25 ] [ خادم العباس (ع) ]

[ ]